zaterdag 5 oktober 2013

Help ik kan niet slapen!


Volgens mij heeft iedereen er wel eens last van: dat moment dat je op bed ligt, maar je gewoon niet kunt slapen. Of het nou komt doordat je morgen een belangrijke toets hebt, je het gevoel hebt dat je iets vergeten bent of zonder dat je ook maar een rede kunt bedenken. Iedereen heeft weleens dat hij/zij gewoon niet kan slapen. In dit artikel ga ik een aantal tips geven over hoe je beter kunt slapen.

Elektronica voor het slapen gaan

Inmiddels alweer een jaar gelden (ongeveer) kwam ik een slaap-app tegen. Inmiddels heb ik die app niet meer op mijn mobiel en ik weet eigenlijk ook niet meer hoe die app heet. Maar ik weet een van de tips die er in die app stond nog wel heel goed. Namelijk: 1 à 2 uur voor je gaat slapen niks meer met electronica doen. Geen iPad, iPod, mobiel, laptop of televisie. Dat heeft te maken met een hormoon (ik weet even niet meer met welk hormoon, maar goed). Als dat hormoon teveel kunstlicht krijgt 's avonds of te weinig daglicht krijgt overdag verstoort dit je nachtrust.

Geen stress voor het slapen gaan

Oké soms is stress gewoon weg niet te vermijden. Maar als je één dag voor het proefwerk begint met leren dan ben je zelf niet erg handig bezig. Zelf mag ik weinig zeggen want vorig jaar heb ik heel wat keren dit gedaan... Als je ruim van tevoren begint scheelt dit echt een hele hoop stress en geloof me als je op tijd begint met leren zal je zien dat je aardig wat uurtjes “extra” slaap kan meepakken. En dat is best wel fijn want als je niet genoeg slaapt functioneer je minder goed en kun je minder goed stof opnemen…

Stil liggen denken

Wat ik meestal doe als ik niet kan slapen is dat ik gewoon stil lig en probeer me niet meer te bewegen. Als ik ga slapen lig ik altijd na te denken over van alles en nog wat. ’s Avonds ben ik meestal op mijn helderst tenzij ik heel erg moe ben dan word ik “slaapdronken” en dan komt er geen normaal woord meer uit me. Mijn hersens bedenken dan echt dingen waarvan ik het soms zelf niet eens wist dat ik het wist (volg je me nog?) Maar goed. Wat ik probeer te zeggen is dat als je gewoon stil ligt je (dit heb ik een keer ergens gelezen sorry als het niet klopt) ongeveer 10 minuten in slaap valt.

Rustige liedjes aanzetten

Wat ik ook meestal heb als ik ga slapen; is een rustig liedje aan. Als ik een paar rustige liedjes voor ik ga slapen heb geluisterd kan ik meestal veel beter in slaap komen. Ik weet niet waar het aan ligt, maar bij mij helpt dat in ieder geval heel erg.

Ontwikkel een “slaaproutine”

Zelf heb ik dit in de winter mezelf aangeleerd. Ik nam elke avond een kop chocolademelk voor ik ging slapen. Als je elke avond hetzelfde doet voor je gaat slapen merken je hersenen dit. Dus als je bijvoorbeeld elke avond voor het slapen een kop chocolademelk drink merken je hersens; ooh we gaan straks slapen. En dan word je lichaam al een beetje rustiger. Het enige wat je nog hoeft te doen, is daadwerkelijk gaan slapen. 

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad. Nu ga ik zelf ook lekker slapen, want nu ik dit schrijf is het tegen ene en ik moet morgen weer tot laat werken!

Wat doe jij als je niet kan slapen?

Liefs,
Marielle

Be thankful for what you have. You have no idea how many people would love to have what you’ve got.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten