vrijdag 5 september 2014

Back to school: tips and tricks

Een goede voorbereiding voor school is als je weet hoe je het het komende jaar aan wilt gaan pakken. En dan heb ik het natuurlijk vooral over de manier van leren. In het artikel van vandaag geef ik jullie mijn persoonlijke Back To School tips and tricks. Op de een of andere manier kreeg ik het weer eens voor elkaar dat dit artikel niet op het juiste moment online kwam. Dus bij deze...

Wees gewoon jezelf

Allereerst even wat tips voor de mensen die in een nieuwe klas komen, want dat is natuurlijk altijd wel weer lastig. Je komt in een klas met mensen waar je misschien wel niemand in kent. Hoe gedraag je je dan? Natuurlijk is het belangrijk dat je gewoon jezelf bent en je niet anders voordoet dan je bent. Want dan moet je dat dus het hele jaar voor houden en dat is natuurlijk veel lastiger dan gewoon jezelf zijn. Dus: wees jezelf. Wat betreft nieuwe vrienden maken, heb ik niet echt tips. Want dat soort dingen gaan eigenlijk redelijk uit zichzelf. Maak eens een praatje met een van je nieuwe klasgenootjes en misschien kom je er dan wel achter dat je een enorme klik met die persoon hebt!

Begin zo snel mogelijk met samenvatten

Wat eigenlijk ook heel belangrijk is, is dat je meteen moet beginnen met samenvatten. Zodat je dat voor een toets al niet meer hoeft te doen. Je hebt de stof dan ook meteen al een keertje goed verwerkt en je zult zien dat je het met leren al een stuk makkelijker kent. Het beste advies dat ik je kan geven over wanneer je moet beginnen met samenvatten is meteen na de les dat je het hebt behandeld. Kom je thuis van school en heb je bij geschiedenis paragraaf 1.1 behandeld? Gelijk die middag even samenvatten. Tenzij je enorm veel maakhuiswerk hebt voor de dag erna natuurlijk, want dat gaat voor.

Maak je huiswerk

Want laten we even heel eerlijk zijn, dat doet ook niet iedereen bij elk vak. Want die ene docent controleert het toch nooit, maar dat is een slecht excuus en eigenlijk zit je uiteindelijk alleen maar jezelf dwars. Want in hoeveel geschiedenis en aardrijkskunde toetsen kwamen wel geen soort gelijke vragen voor als in het werkboek? 

Bekijk ook je werkboek voor een toets

Zoals ik hierboven ook al noemde worden er vaak soort gelijke vragen op de toets gesteld als je in het werkboek hebt gehad. Als je de vragen uit je werkboek kunt beantwoorden zonder dat je je tekstboek nodig hebt, dan zit je goed. Dat wil namelijk (meestal) zeggen dat je de leerstof goed kent. 

Begin optijd met leren

Want eerlijk is eerlijk: als je een toets hebt van 5 paragrafen en je begint een dag of twee van te voren, dan kun je ervan uitgaan dat je véél beter had kunnen scoren. En dat je lang niet alle vragen op de toets makkelijk kunt beantwoorden. Zodra een docent de toets opgeeft kun je het beste al beginnen met leren. En dat kost veel tijd, maar de resultaten ervan zullen verbluffend zijn!

Alles in één

Schriften: Als je net zo'n dwarrel bent als dat ik ben dan herken je het misschien wel: je zit in de les en je komt tot de conclusie dat je bent vergeten om je schrift mee te nemen. Afgelopen jaar kwam ik bij twee meiden in de klas die voor alle vakken een map mee hadden. En in eerste instantie dacht ik nou dat is toch helemaal niet handig? Maar toen ik zelf ook een map kocht kwam ik tot de conclusie dat het echt heel handig was. Je hebt al je notities en opdrachten in één bij je. En de kans dat je je map vergeet is echt een stuk kleiner dan de kans dat je een schrift vergeet.
Samenvattingen: Wat samenvattingen betreft heb ik nu ook een collegeblok gekocht, zodat ik alle samenvattingen die ik komend schooljaar ga maken in één schrift heb. Zo kan ik alles wat makkelijker vinden, omdat er niet overal en nergens losse samenvattingen liggen.

Overige tips

Verder heb ik nog een aantal kleine tips waar je misschien ook nog wel wat aan hebt:
• Let op in de les. Hoe stom het ook moge zijn, je hebt er 9 van de 10 keer uiteindelijk profijt van als je gewoon oplet en doet wat de docent van je vraagt.
• Maak aantekeningen. Misschien ga je ze wel helemaal niet gebruiken, maar ten eerste helpt het je bij het opletten in de les en ten tweede: op deze manier onthoud je de stof beter. 
• Leer woordjes via wrts, het is een super makkelijke en snelle manier van leren.
• Hou wat je moet maken bij in je agenda, zo kun je niks vergeten.
• Zorg ervoor dat er zo min mogelijk afleiding om je heen is. Zet je mobiel op stil of uit en probeer als je op de laptop zit echt met je huiswerk bezig te zijn.

Liefs,
Marielle
Let your faith be bigger than your fair.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten