dinsdag 4 augustus 2015

Caissière zijn, hoe is dat?


Inmiddels werk ik alweer ruim een jaar bij een supermarkt. Toen ik zag dat we bij onze Albert Heijn nieuwe kassamedewerkers zoeken, bedacht ik me dat ik ook ooit vol spanning solliciteerde voor een kassabaantje. Het leek mij wel leuk om mijn verwachtingen van het werk te vertellen en wat daarvan waar blijkt te zijn. Er zijn namelijk een heleboel leuke vakantiebaantjes te vinden en een keuze maken kan dan best lastig zijn. Vooral omdat niet over alle baantjes een uitgebreid verslag te vinden is over hoe het nou precies is. Een baantje als kassameisje is niet mijn eerste bijbaan ik heb hiervoor eigenlijk ook al een heleboel gedaan. Zo ben ik bijvoorbeeld begonnen met kranten lopen, om vervolgens op de markt te gaan werken, in een spoelkeuken bij een restaurant en in de kantine van een voetbalvereniging. Daarom denk ik dat ik inmiddels genoeg heb geleerd van bijbaantjes om het een en ander te kunnen vertellen.
Oke terug naar het baantje als kassameisje. Vorig jaar juli besloot ik dat ik toe was aan iets nieuws. Tot die tijd werkte ik namelijk in een spoelkeuken. Iedereen dacht mee om te kijken wat voor werk ik dan kon gaan doen. Mijn moeder had gezien dat er caissières gezocht werden bij een Albert Heijn in de buurt.  Dus ik meteen langs om een sollicitatieformulier te vragen. Dat was al een heel ding voor mij, ondanks het feit dat ik al meerdere baantjes heb gehad vond ik het toch weer spannend. De volgende dag leverde ik hem meteen weer in: ingevuld en wel. Over het algemeen kan het best wel even duren voordat je weer wat hoort. Bij mij was het echter zo dat ik de dag erna meteen gebeld wordt. Een vrouw genaamd Jet zei dat ze mijn sollicitatieformulier had bekeken en nodigde me uit voor een sollicitatiegesprek.                                                            

Het gesprek was volgens mij een week later. Ik was best zenuwachtig geweest, maar toen ik eenmaal zat bleek dat nergens voor nodig. Dezelfde vrouw als van het telefoontje nam me mee naar een kamer in de winkel wat blijkbaar het telkantoor heet. Maar dat wist ik pas toen ik echt was aangenomen. Tijdens mijn sollicitatiegesprek vertelde Jet dat er 7 mensen waren uitgenodigd voor een gesprek en dat ze twee mensen aan mocht nemen. Toen ik een dag later het verlossende telefoontje kreeg dat ik was aangenomen kan je je dus wel inbeelden dat ik heel blij was! Een week later deed ik de kassatest en werd ik ingewerkt.
Werken als caissière leek mij altijd ontzettend leuk en ik kan zeggen dat dat het ook echt was! Vooral in het begin als je het eigenlijk allemaal nog niet kan. Alles was in het begin een enorme uitdaging en als het dan lukt kun je echt trots zijn op jezelf! Inmiddels is het allemaal alweer heel anders. Na een jaar werken achter de kassa ben je er namelijk gewoon goed in. Je herkent de klanten (de vaste dan, je kan natuurlijk niet al die honderden mensen die je in een week ziet herkennen), je weet wat er van je wordt verwacht, je kent je collega’s en je kent bijna alle plu-codes. Dat zijn die codes die je moet invoeren voor groente en fruit: 10 komkommer, 513 chiquita bananen, 5270 ah bananen, 535 nectarines, 536 perziken… 

Aangezien ik denk dat je met een aantal voor- en nadelen rekening moet houden bij het kiezen voor een supermarkt baantje leek het mij handig om die dingen allemaal even op een rijtje te zetten:
+ Je werkt op fijne tijden. De winkel is open tot 8 uur, met afsluiten erbij ben je tussen 20:15 en 20:30 klaar met werken. Dat betekend dat je nog een redelijk lange avond over hebt.
+ Als je langer dan 4 uur werkt heb je recht op pauze. Dat heb je overal, maar bijvoorbeeld bij de horeca krijg je die lang niet altijd.
+ Het is dicht bij huis. Nou ja voor mij dan, het ligt er natuurlijk aan waar je supermarkt is. Maar vaak zitten er meerdere supermarkten in een plaats dus heb je keuze genoeg!
- Als je het langer doet wordt het werk heel eentonig.
- Na een uur of drie heb je het wel gezien en ben je op een gegeven moment helemaal klaar met dat gebliep. In principe zal je vak niet langer werken dan 3,5 uur. Maar in de vakantie zullen de diensten wel langer kunnen zijn…

Er is dus genoeg te zeggen over het werk in een supermarkt. Maar het ligt natuurlijk ook aan jou zelf! Als het je niks lijkt om er te werken moet je het gewoon niet doen. Ga dan vooral op zoek naar iets anders! Er is meer dan genoeg te doen voor jongeren. Wij zijn namelijk een stuk goedkoper en kunnen binnen veel beroepen eigenlijk evenveel als volwassenen.

Hoe lijkt het jou om in een supermarkt te werken?

Liefs,
Marielle

Volg mij op social media: Bloglovin • YouTube • Instagram • Twitter

1 opmerking:

  1. Het ligt er wel aan bij welke supermarkt gaat werken want in de Dirk werk je 4 uur achter de kassa en pas na 5 uur krijg je pauze

    BeantwoordenVerwijderen